Przed pierwszym spotkaniem z psychologiem - Rodzice i opiekunowie:
Cel pierwszego spotkania z psychologiem:
Pierwsze spotkanie z psychoterapeutą jest spotkaniem poświęconym na zebranie wywiadu czyli „suchych danych” dotyczących funkcjonowania dziecka / nastolatka, historii jego życia do momentu pojawienia się na spotkaniu.
Kto pojawia się na pierwszym spotkaniu:
W zależności od wieku:
- gdy dziecko / nastolatek posiada mniej jak 16 rż – pojawiają się sami rodzice (opiekunowie),
- nastolatek posiada 16 rż lub więcej – pojawiamy się na spotkaniu wspólnie.
Spotkanie się najpierw z rodzicami (opiekunami) ma na celu zebranie jak najobszerniejszego wywiadu. Na tym etapie możliwe będzie omówienie bieżącego funkcjonowania, obaw rodziców oraz spostrzeżeń z wyłączeniem dziecka / nastolatka – a ze strony terapeuty uzupełnienie informacji i udzielenie niezbędnej psychoedukacji. Już na tym etapie możliwe jest uzyskanie wstępnych informacji nt. tego, co można zrobić w celu poprawy, uzyskać skierowanie do innych specjalistów.
Czy mówić dziecku / nastolatkowi o spotkaniu rodziców z psychologiem?
Dziecko / nastolatek będzie wiedział o spotkaniu z rodzicami od psychologa. Pamiętajmy, że w przypadku psychoterapii dzieci i młodzieży klientem usług jest właśnie on. Jest to szczególnie ważne w przypadku nastolatków, gdzie poufność i zachowanie tajemnicy może być fundamentem relacji terapeutycznej, czyli najsilniejszego „czynnika leczącego” w psychoterapii.
Co należy zabrać na pierwsze spotkanie:
1. Dane medyczne i okołozdrowotne:
- książeczkę zdrowia,
- wypisy ze szpitali,
- informacje uzyskane od poprzednich specjalistów zdrowia psychicznego w zakresie badań, diagnoz, opinii (np. wizyty z psychologiem, psychiatrą, neurologiem),
- orzeczenia o: niepełnosprawności / stopniu niepełnosprawności, kształceniu specjalnym,
- wszystkie inne dokumenty, które rodzice uznają za istotne.
2. Dane dotyczące środowiska edukacyjnego:
- informacje od przedszkola / wychowawcy / pedagoga szkolnego obejmujące funkcjonowanie w Placówce, nawiązywanie relacji rówieśniczych, adaptację do środowiska, realizowanie obowiązku szkolnego (funkcjonowanie poznawcze) oraz wszelkie inne informacje, które specjaliści uznają za stosowne,
- opinie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- w przypadku młodszych dzieci: wytwory wszelkiej maści (rysunki, wyklejanki itp.).
3. Dane dotyczące funkcjonowania w środowisku domowym / pozaszkolnym:
- zanotować, jak wyglądają relacje z rodzeństwem, rodzicami, rówieśnikami poza szkołą,
- jak spędza czas wolny, czym się interesuje,
- jak wygląda rytm dnia.
Warto również zastanowić się nad poniższymi pytaniami:
- co jest głównym powodem pojawienia się u psychologa akurat teraz?
- czy problem dla rodziców / opiekunów pokrywa się z problemem dla dziecka / nastolatka?
- kto zgłosił problem po raz pierwszy? Od jak dawna on trwa? Czy możemy powiązać wystąpienie problemu z jakimś wydarzeniem?
- jak rodzina / dziecko / nastolatek radzili sobie z problemem do tej pory? Jak dziecko / nastolatek wypowiada się na temat problemu? Czy łatwo mu o nim mówić osobom dorosłym?
Wskazane jest zanotowanie w/w oraz wszystkich informacji na kartce, tak by możliwe było ich omówienie na spotkaniu.